Automatyczna skrzynia biegów DSG a koło dwumasowe

Wielu użytkowników samochodów ze skrzyniami automatycznymi DSG, czyli dwusprzęgłowymi zastanawia się, czy w ich pojazdach zamontowane zostało dwumasowe koło zamachowe. DSG jest skrzynią biegów, do której obsługi w przeciwieństwie do klasycznych automatów nie stosuje się sprzęgła hydrokinetycznego, ale sprzęgło cierne. W związku z tym koło dwumasowe musi być używane w autach ze skrzynią DSG, ponieważ zwykłe koło sztywne bez wsparcia sprzęgła hydrokinetycznego nie rozwiązałoby problemu skoków energii wywołujących przeciążenia, drgania oraz wibracje. Koło dwumasowe do skrzyń automatycznych DSG (w Audi oznaczanych jako S-tronic) są jednak elementami nieco innymi od zwykłych kół dwumasowych, specjalnie dedykowanych właśnie dla DSG.

Co to jest DSG?

DSG (Direct Shift Gearbox) oznacza zestaw dwusprzęgłowy, zintegrowany ze skrzynią biegów, w którym zmiany biegów następują naprzemiennie. Jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, a drugie nieparzyste, w związku z czym znacznie usprawniona zostaje zmiana biegów oraz skrócone momenty przestoju pomiędzy zmianami. To oznacza nie tylko bardziej zoptymalizowaną pracę samej skrzyni biegów, ale również poprawia płynność jazdy. W autach wyposażonych w skrzynie DSG nie odczuwa się praktycznie zmian przekładni.

DSG zostało wymyślone i opracowane przez inżynierów koncernu Volkswagena przy współudziale znanego i cenionego producenta części zamiennych, firmy LuK. Obecnie DSG jest coraz częściej stosowane w autach należących do Volkswagena jak Audi, czy Skoda, ale także w samochodach innych wiodących producentów aut, jak Renault czy Nissan.

Czym jest dwumasa dla skrzyni biegów DSG?

Koło zamachowe dwumasowe dla skrzyni biegów DSG jest tym samym, czym dla każdej innej skrzyń biegów, współdziałającej z takim kołem. Tutaj jednak nie może być mowy o konwersji, czyli o wymianie koła dwumasowego na koło sztywne, gdyż takie koło musiałoby współdziałać ze wspomnianym sprzęgłem hydrokinetycznym, a co jest możliwe tylko w niektórych autach z dwumasą, ale nie w autach z DSG.

Koło zamachowe dwumasowe współpracujące z DSG jest więc magazynem energii kinetycznej dla wykonywania suwów pomocniczych silnika, czyli spełnia funkcję każdego koła zamachowego. Polega to na tym, że energia do napędu dostarczana z silnika jest jedynie podczas suwu pracy, do suwów ssania zaś, sprężania (szczególnie) i wydechu niezbędna jest już energia podana z zewnątrz, a więc właśnie ta, zmagazynowana w kole zamachowym układu napędowego. Nie jest to jednak jedyne zadanie dwumasy w DSG, ponieważ gdyby do tego była jedynie potrzebna, wystarczyłoby zamontować w tym układzie koło zamachowe sztywne.

Auta z DSG uzyskują bardzo wysoką płynność jazdy, ale jest to związane z szybkim uzyskiwaniem dużych momentów obrotowych z niskich obrotów, przy jednoczesnym wytłumianiu drgań i wibracji oraz minimalizowaniem przeciążeń występujących pomiędzy walem napędowym a napędzanym. To właśnie koło dwumasowe jest tym newralgicznym punktem, ochroną skrzyni biegów oraz przegubów przed zgubnym wpływem wspomnianych czynników. Bez dwumasy skrzynia biegów DSG nie byłaby w stanie płynnie pracować i uległaby po prostu zniszczeniu.