Sprzęgło w automacie

Automatyczne skrzynie biegów niegdyś zarezerwowane były wyłącznie dla dużych i luksusowych aut z górnej półki cenowej. W miarę upływu czasu rozwiązanie to zaczęto adaptować również w przypadku pozostałych segmentów. Dzięki temu automatyczne skrzynie biegów na dobre zagościły w branży motoryzacyjnej. Na przestrzeni lat zmienił się bardzo ich wygląd i mechanizmy działania, dlatego dostępne na ten moment propozycje praktycznie pod żadnym względem nie przypominają pierwotnych projektów. Zastosowanie w samochodzie automatycznej skrzyni biegów nie eliminuje jednak konieczności wykorzystywania sprzęgła. Również w tym przypadku część odpowiedzialna zarówno za przenoszenie mocy z silnika na skrzynię biegów jak i za rozłączanie tych elementów, jest niezbędna.

 

Sprzęgło a automatyczna skrzynia biegów – podstawowe informacje

W automatycznych skrzyniach biegów wykorzystuje się sprzęgła hydrokinetyczne, w których ruch obrotowy przenoszony jest za pośrednictwem cieczy. Na rynku dostępne są też inne rozwiązania, które zdobywają coraz większą popularność. Są to skrzynie biegów sekwencyjne i dwusprzęgłowe. Ich specyfika działania z punktu widzenia kierowcy jest łudząco podobna do tej, którą znamy w przypadku klasycznych automatów. Różnica polega jednak na tym, iż tak naprawdę jest to coś w rodzaju zautomatyzowanej skrzyni manualnej.

 

Rodzaje sprzęgieł w automatycznych skrzyniach biegów

Sprzęgło, dokładnie tak jak każda inna część samochodowa, po pewnym czasie wymaga wymiany. Dokładny proces zależny jest od rodzaju skrzyni biegów, ponieważ każdy rodzaj wykorzystuje inny typ sprzęgła.

Sprzęgła w sekwencyjnej skrzyni biegów

Sekwencyjna skrzynia biegów z punktu widzenia technicznego działa na zasadach klasycznej, manualnej skrzyni, która wykorzystuje zautomatyzowane sterowanie podczas wybierania poszczególnych biegów. Sprzęgła jakie wykorzystuje się w tym rozwiązaniu są bardzo podobne do klasycznych sprzęgieł, z niewielkimi różnicami dotyczącymi wysprzęglika.

Sprzęgła hydrokinetyczne

Automatyczne skrzynie biegów w klasycznej postaci wykorzystują działanie sprzęgła hydrokinetycznego. Ono również po pewnym czasie eksploatacji wymaga wymiany. Problem w tym przypadku polega na tym, iż rozpoznanie czy konieczna jest wymiana wyłącznie sprzęgła, czy też całej skrzyni jest niezwykle trudne. W tej materii warto skorzystać wyłącznie z pomocy wykwalifikowanych pracowników renomowanego warsztatu samochodowego. Próba oszczędzenia na diagnozie, może mieć w tym przypadku nieprzyjemne konsekwencje. Na rynku dostępne są części nowe, fabrycznie zapakowane oraz regenerowane.

Sprzęgło w skrzyni dwusprzęgłowej

Przyjęło się mówić, iż w większości modeli samochodów dwusprzęgłowe skrzynie to tak naprawdę dwie skrzynie manualne, które zamknięte w jednej obudowie są wspierane innowacyjnym układem zmiany biegów. Sprzęgło w tego rodzaju skrzyniach również podlega wymianie po pewnym czasie eksploatacji. Sprzęgło to niemal całkowicie różni się od tego, wykorzystywanego w manualnej skrzyni. Wymianie podlega od razu cały zestaw, a nie wyłącznie poszczególne elementy.

Obowiązujące ceny sprzęgieł

Rynkowe ceny sprzęgieł do automatów przewyższają ceny sprzęgieł do rozwiązań manualnych. Koszt zakupu zależny jest od rodzaju automatycznej skrzyni biegów, ponieważ każdy poszczególny typ występuje w różnych przedziałach cenowych. Wymiana sprzęgła w automatycznej skrzyni biegów zwykle jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku wymiany tego elementu w skrzyniach manualnych.