Sprzęgło hydrokinetyczne – charakterystyka

Samochód z manualną lub automatyczną skrzynią biegów jest wyposażony w sprzęgło, którego zadaniem jest przeniesienie mocy i momentu obrotowego z silnika na koła. Rozróżniamy kilka rodzajów tego podzespołu. Sprzęgło hydrokinetyczne, znane również jako przekładnia hydrokinetyczna, to jeden z przykładów.

Sprzęgło hydrokinetyczne nie do sportowych samochodów

Hermann Föttinger, twórca tego typu sprzęgła wymyślił, że tarczę i docisk stosowany w tradycyjnych sprzęgłach ciernych zastąpi płynem hydraulicznym. Na przykład olejem, wodą lub emulsją. Gdy wprawi się je w ruch, napędzają pompę i turbinę umieszczone w tej samej obudowie dzięki bezwładność płynu.

Pompa i turbina pracują jednak z odmiennymi szybkościami, ponieważ tylko w ten sposób mogą być w ruchu. Odpowiada za to automatycznie regulowana objętość płynu (najczęściej oleju). Powoduje to, że energia kinetyczna dociera z opóźnieniem, co zmniejsza wydajność układu przeniesienia napędu. Dlatego sprzęgło tego rodzaju nie jest stosowane w autach o sportowej charakterystyce, bo przecież tam liczą się wysokie przyspieszenia i duża wydajność skrzyni biegów.

Większe spalanie?

Poza tym praca z ciągłym poślizgiem powoduje zwykle większe spalanie niż w tradycyjnych sprzęgłach. Jednak sprzęgła hydrokinetyczne są mniej awaryjne z powodu łagodnego rozruchu, płynnego przenoszenia mocy i pracy skrzyni w optymalnych zakresach obrotów.

W nowszych typach aut większe spalanie częściowo niweluje zastosowanie tarczy „lock-up”, która umożliwia czasowe sprzężenie konwertera podczas dłuższej jazdy na wyższych obrotach z dużą prędkością.

sprzęgło hydrokinetyczne

Sprzęgło hydrokinetyczne sprawdza się pojazdach terenowych

Przekładnia hydrokinetyczna nie jest jedynie przeznaczona do starszych, choć najczęściej można ją spotkać w klasykach z automatyczną skrzynią biegów. Montuje się ją też cały czas w nowszych modelach BMW 5 czy AUDI A6. Są one zmodernizowane i występują w wersji sekwencyjnej lub dwusprzęgłowej.

Sprzęgła hydrokinetyczne doskonale sprawdzają się także w ciężkich pojazdach, ponieważ są bardzo efektywne w czasie ruszania i nabierania szybkości. Idealnie nadają się także do pojazdów, których przyspieszenia nie ma wciskać w fotel. Z sprzęgłem hydrokinetycznym bardziej liczy się płynność i komfort jazdy.

Ten rodzaj przeniesienia napędu dobrze działa w pojazdach terenowych, ponieważ niweluje drgania i nie pozwala na ekstremalne przeciążenia podzespołów związane z poruszaniem się w ciężkim terenie.

Sprzęgło hydrokinetyczne to nadal cenione rozwiązanie

Wydaje się więc, iż sprzęgło hydrokinetyczne jest cały czas cenionym rozwiązaniem. I chyba szybko nie przejdzie do lamusa mimo kilku wad. Należą do nich między innymi spory koszt czy mniejsza sprawność układu niż w sprzęgłach ciernych. Sprzęgło hydrokinetyczne ma duży ciężar, dłuższy czas reakcji przy rozruchu oraz mocne nagrzewanie się układu. Wymaga ono stosowania dodatkowego chłodzenia.

Z drugiej strony ten typ sprzęgła jest trwały i ma wysoką kulturę pracy. Łagodny rozruch dobrze chroni silnik i skrzynię biegów. Wybór samochodu ze sprzęgłem hydrokinetycznym zależy więc od stylu jazdy kierowcy i przeznaczenia pojazdu.