Dwumas – objawy zużycia, regeneracja, wymiana
Dwumas to element układu napędowego. Jego rola jest podwójna – oprócz magazynowania i przekazywania energii kinetycznej z silnika, dzięki swojej charakterystycznej budowie niweluje również wibracje, które mogłyby zaszkodzić układowi napędowemu. Element ten jest jednak częścią eksploatacyjną. Prędzej czy później będzie czekać nas jego wymiana w samochodzie. Omówmy zatem jakie ma dwumas objawy zużycia i czy warto go regenerować, czy raczej wymienić na nowy.
Dwumas – zastosowanie
Dwumas to konstrukcja przenosząca napęd z silnika na sprzęgło i dalej skrzynię biegów przy jednoczesnym tłumieniu drgań z jednostki napędowej. Obecnie ma go montowanych ponad 70% samochodów wyjeżdżających z fabryki.
Koło dwumasowe w dużej mierze zastąpiło koło sztywne. Tradycyjne koło zamachowe jest jednolitym odlewem o dużej masie mającym za zadanie wyrównywać napęd przenoszony z silnika w trakcie wszystkich suwów pracy. Tłumiki drgań w tej konstrukcji znajdują się dopiero na sprzęgle. Ponieważ jednak moc jednostek napędowych rośnie, a w parze z nią amplituda drgań, konieczne jest skuteczniejsze rozwiązanie.
Budowa koła dwumasowego
Dwumas, jak nazwa wskazuje, zbudowany jest z dwóch mas połączonych ze sobą systemem tłumików i sprężyn. Dzięki temu masy mogą swobodnie obracać się między sobą aż do 80 stopni. To pomaga wytłumić znakomitą ilość wibracji z jednostki napędowej. Można zatem powiedzieć, że dwumas chroni skrzynię biegów przed przedwczesnym zużyciem.
Dwumas objawy zużycia
Ponieważ dwumas bierze na siebie większość drgań, oczywistym jest, że będzie się zużywać i wymagać wymiany. Przyjmuje się, że żywotność koła dwumasowego to 150 – 200 tys km przebiegu. Dużo jednak zależy od stylu jazdy kierowcy, niektóre dwumasy wytrzymują nawet i 300 tys km przy prawidłowym eksploatowaniu.
Jak rozpoznać, że dwumas wymaga serwisu? Oto objawy, które mogą wskazywać na zużycie:
- stuki i hałasy przy odpalaniu i gaszeniu silnika
- szarpnięcia i stuki przy przyspieszaniu z niskich obrotów
- drżenie pedału sprzęgła
- wibracje przenoszone na drążek zmiany biegów, karoserię i kabinę pasażerską
- zwiększone wibracje na biegu jałowym
- problemy ze zmianą biegów
Czytaj także: Dwumasa – objawy zużycia koła dwumasowego
Diagnoza uszkodzonego koła dwumasowego
Jednoznaczna diagnoza uszkodzenia koła dwumasowego powinna zostać pozostawiona specjaliście. Jeśli jednak przebieg samochodu również wskazuje na zbliżający się koniec żywotności dwumasy, najprawdopodobniej czeka nas wymiana.
W takich sytuacjach zaleca się zakup koła dwumasowego w zestawie ze sprzęgłem. Dlaczego? Elementy te sąsiadują ze sobą i bezpośrednio ze sobą współpracują. Jeśli dwumasa jest zużyta, sprzęgło zapewne również wkrótce się rozpadnie. Zakup części w zestawie jest zwykle tańszy i gwarantuje poprawne dopasowanie podzespołów względem siebie. Do tego wymiana „za jednym zamachem” to koszt jednej robocizny i oszczędność czasu.
Dwumas – regeneracja czy zakup nowego?
Ponieważ koszt wymiany koła dwumasowego jest dość wysoki, niektórzy rozważają regenerację starego podzespołu. Należy jednak liczyć się z tym, że nikt nie da nam gwarancji ile taki dwumas jeszcze pojeździ.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprzęgło również najprawdopodobniej jest także na wykończeniu, więc przy regeneracji dwumasy trzeba byłoby zregenerować także sprzęgło. Koszty zaczynają się zbierać nie gwarantując na ile taka inwestycja wystarczy.
Poza tym, już na warsztacie, po demontażu skrzyni biegów i wymontowaniu dwumasy, może się okazać, że element jest w tak złym stanie, że nie da się go regenerować. I tak będzie nas czekać zakup nowego, a samochód będzie unieruchomiony na dużo dłużej.
Z tego względu dobrze jest zdecydować się na zakup nowego zestawu sprzęgła i koła dwumasowego. Nowy zestaw posłuży na kolejne 200 tys km, do tego otrzymamy dwuletnią gwarancję producenta.
Jak mądrze zaoszczędzić na dwumasie?
Jeśli problemem jest ograniczony budżet, warto sprawdzić na własną rękę ceny nowej dwumasy i sprzęgła w sklepach internetowych. Często okazuje się, że są dużo tańsze niż w ASO. Części można też zamówić bezpośrednio do warsztatu.
Sklep sprzegla24.pl oferuje również możliwość rozłożenia zakupu na raty lub odroczenia płatności aż do 54 dni. Dzięki takim rozwiązaniom nowy dwumas nie obciąży zbytnio portfela, a posłuży przez wiele tysięcy bezawaryjnych kilometrów.
Czytaj także:
Czy warto zmienić dwumasę na sztywne koło zamachowe?