Dwumasa – objawy zużycia koła dwumasowego

dwumasa objawy

Dwumasowe koła zamachowe są bardzo popularnym rozwiązaniem wśród dostępnych na rynku samochodów. Wynika to ze zmian w samych silnikach – rosnącej mocy oraz momentu obrotowego, a zarazem malejącej pojemności i liczby cylindrów. W takiej sytuacji tłumiki drgań umieszczone jedynie w tarczy sprzęgła przestają dostatecznie efektywnie przenosić dużą moc, chronić skrzynię biegów i wyrównywać pracę silnika. Jakie ma dwumasa objawy zużycia?

Koło dwumasowe – jak działa?

Jak nazwa wskazuje, koło dwumasowe, umieszczone między silnikiem a skrzynią biegów, zbudowane jest z dwóch poruszających się względem siebie mas, ograniczanych i tłumionych przez sprężyny. Pozwala to na wygładzenie charakterystyki przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na sprzęgło.

W przeciwieństwie do jednomasowego koła zamachowego, dwumasa musi być regularnie wymieniana. Jak rozpoznać moment, w którym należy tego dokonać?

Dwumasa objawy – konieczność wymiany

Uszkodzenie jest najczęstszą przyczyną wymiany elementu, jakim jest dwumasa. Objawy wskazujące na taką sytuację mogą być następujące:

Dwumasa objawy:

  • wydawanie przez silnik dziwnych odgłosów przy odpalaniu i gaszeniu,
  • uderzenia zauważalne podczas przyspieszania,
  • nietypowe dźwięki dobiegające z okolic skrzyni biegów, gdy silnik pracuje na biegu jałowym,
  • odczuwalne podczas przyspieszania z niskich prędkości obrotowych szarpanie,
  • przenoszone na karoserię wibracje.
  • zauważalne drżenie pedału sprzęgła.

Co szczególnie ważne, awaria dwumasy nie może być jednoznacznie zdiagnozowana wyłącznie na podstawie ww. objawów. Mogą być one wywołane także przez inne problemy, takie jak awaria układu wytryskowego lub zużycie poduszek silnika. Dlatego przy podejrzeniu uszkodzenia koła dwumasowego konieczny jest demontaż sprzęgła oraz skrzyni biegów. Mimo, że jest to procedura dość kosztowna, nie poleca się jej samodzielnego przeprowadzania. Najlepiej jest kontrolować stan dwumasy przy okazji każdej wymiany sprzęgła; pozwoli to zaoszczędzić na robociźnie.

Nie da się określić jednoznacznie okresu eksploatacji koła zamachowego. Zależy on przede wszystkim od stylu jazdy oraz obciążeniom, jakim poddawany jest pojazd.

W koła dwumasowe wyposażone są także niektóre automatyczne przekładnie, lub takie o zautomatyzowanym sterowaniu, jak również przekładnie dwusprzęgłowe (DSG). Objawy zużycia dwumasy w automacie są zwykle podobne do tych znanych z manualnych skrzyni biegów. Diagnostyka w takim przypadku również przebiega identycznie.

Awaria dwumasy – jak zapobiegać?

Na wydłużenie żywotności dwumasy znaczący wpływ ma styl jazdy kierowcy. Zapobiegać awarii koła dwumasowego można przestrzegając kilku zasad:

  • unikając gwałtownego ruszania,
  • starając się unikać nagłego przyspieszania przy niskich obrotach silnika (co zdarza się często podczas wyprzedzania),
  • unikając jazdy na zbyt wysokim biegu ze stałą prędkością,
  • wciskając sprzęgło podczas odpalania i gaszenia silnika – pozwala to na przenoszenie mniejszych wibracji,
  • dbając o dobry stan silnika – niektóre drobne usterki mają negatywny wpływ na koło dwumasowe.

Sprawdzanie koła dwumasowego

Warto jeszcze raz podkreślić, że nie jest możliwe określenie poziomu zużycia koła dwumasowego bez jego demontażu. Mniej doświadczony mechanik też może nie być w stanie postawić pewnej diagnozy, jeżeli element ten nie uległ zupełnemu zniszczeniu.

Należy też pamiętać, że po zamontowaniu nowych kół zamachowych dwumasowych – również fabrycznie – zauważalne są pewne luzy w każdej płaszczyźnie. Pojawiają się one również po demontażu zużytej dwumasy. Wtedy jednak są zdecydowanie większe, i dotyczą przede wszystkim sprężyn tłumiących drgania.

Sztywne koło zamachowe – alternatywa dla dwumasy?

Jako że zakup nowego koła dwumasowego wiąże się z dużym kosztem, wiele osób zamiast tego dokonuje konwersji na sztywne koło zamachowe. Mianem tym określa się zastępujący dwumasę zestaw elementów:

  • sztywne koło zamachowe,
  • tarcza sprzęgła z wbudowanymi tłumikami drgań,
  • tarcza dociskowa,
  • opcjonalnie: łożysko dociskowe, łapa sprzęgła, smar.

Koła dwumasowe cieszą się złą sławą wśród wielu kierowców. Jednak, jak widać, ich trwałość zależna jest przede wszystkim od sposobu, w jaki eksploatowany jest samochód. Dodatkowo na ich złą opinię zapracowały używane samochody z cofanymi licznikami. Jeżeli samochód ma w rzeczywistości 300 000 km przebiegu, a licznik zostaje cofnięty do np. 100 000, może to sprawiać wrażenie, że awaria dwumasy następuje szybko.

Co najważniejsze, wymiany zniszczonego koła dwumasowego nie można odwlekać w czasie. Diagnostykę należy przeprowadzić niezwłocznie po zaobserwowaniu pierwszych objawów. W przeciwnym wypadku jazda z uszkodzoną dwumasą może być przyczyną uszkodzenia skrzyni biegów, a nawet pęknięcia wału korbowego silnika.