Skrzynia PowerShift – zalety i wady

skrzynia powershift

Dwusprzęgłowe skrzynie stanowią idealne rozwiązania dla kierowców, którzy cenią sobie dynamiczną jazdę. W związku z tym, producenci dbają o to, aby opracowywać możliwie wydajne konstrukcje dwusprzęgłowej skrzyni biegów, dzięki czemu jest możliwa w błyskawiczny sposób zmiana biegów oraz zwiększenie osiągów podczas jednoczesnego zmniejszania spalania. PowerShift jest jedną z tego typu konstrukcji. Została ona opracowana przez Getrag Ford Transmissions.

Skrzynia biegów PowerShift – zasada działania

PowerShift to skrzynia biegów na którą składają się dwa mokre sprzęgła pracujące niezależnie od siebie. W konstrukcji występują dwa półosiowe wałki. Jeden z nich obsługuje nieparzyste biegi i wsteczny, natomiast wałek drążny obsługuje parzyste biegi. Takie działanie pozwala na błyskawiczne i niemal niezauważalne przerzucanie napędu z jednego na drugie sprzęgło.

Skrzynie biegów PowerShift wyposażone są w dwa sterujące układy. Układ hydrauliczny poprzez zastosowanie pompy hydraulicznego płynu, wytwarza ciśnienie przeznaczone do sterowania automatyczną przekładnią. Natomiast elektroniczny układ działa w ten sposób, iż uruchamia zawory, które doprowadzają hydrauliczne ciśnienie do widełek oraz sprzęgieł. Następnie, te zawory regulują ciśnienie w układzie, co pozwala na uruchomienie płynności oraz pracy tego sprzęgła.

skrzynia typu powershift

Oferowane sprzęgła do skrzyń PowerShift

Podczas zastosowania podwójnego sprzęgła, a także dwóch układów sterujących to przekładnia wybiera w tym samym czasie dwa biegi. Kiedy jeden z nich jest włączony podczas jazdy, drugi wybiera się wstępnie i na skutek przyspieszania występuje wysprzęglenie aktywnego biegu, a potem przełączenie napędu na drugie sprzęgło. To w zasadniczy sposób wpływa nie tylko na dynamikę, ale również płynność i przede wszystkim zwiększenie komfortu w trakcie jazdy. Skutkiem takiego działania jest także zmniejszenie bezwładności podczas dodawania gazu, co najczęściej można dostrzec, kiedy kieruje się automatyczną skrzynią.

Wiele rozwiązań PowerShift stanowią wielotarczowe sprzęgła, które pracują w olejowej kąpieli i są one hydraulicznie sterowane. Przekładnia przenosi maksymalny obrotowy moment wynoszący 450 Nm. W obiegu olejowym skrzyni wykorzystuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Niektóre silniki generują nieduży moment obrotowy, np. Ford Fiesta, w których na miejsce mokrych sprzęgieł użyto suche elektrycznie sterowane.

Technologia PowerShift – zalety i wady

Jedną z zalet skrzyni biegów PowerShift jest możliwość przekazywania mocy bez jakichkolwiek zakłóceń i bez chwilowej utraty obrotowego momentu. To eliminuje problemy związane ze zbyt wolną reakcją na dodawanie gazu albo opóźnianie zmiany czy też redukcji biegów. Dodatkowo, producent gwarantuje zmniejszenie zużycia paliwa o 8% adekwatnie do tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów.

Spośród wad technologii PowerShift można wskazać na niemałe wydatki związane z naprawą bądź wymianą tej skrzyni biegów. Dzięki poprawnej eksploatacji, skrzynia biegów przez długi czas będzie sprawnie działać. Ważne jest, aby pamiętać o regularnej wymianie oleju i uważnie obserwować dwumasowe koło jak również moduły sprzęgła i wymieniać je natychmiast po zbyt nadmiernym zużyciu.