Czym cechuje się koło zamachowe?
Koło zamachowe jest elementem, jakie pozwala na sprawne działania auta z silnikiem spalinowym. Ponadto, znajduje zastosowanie w maszynach roboczych, jakie korzystają z ruchu obrotowego. Czym odznacza się jednomasowe koło tego typu? Jakie cechy ma dwumasowe koło?
Jednomasowe koło zamachowe i koło do maszyny parowej
Tradycyjnym rozwiązaniem jest koło sztywne, jakie jest litym odlewem. Posiada powierzchnię roboczą, zębatkę współpracującą oraz kołki ustalające. To niezbędny element układu napędowego, który jest znany w motoryzacji od wielu lat. Jeśli chodzi o koło zamachowe do maszyny parowej, bazuje ono na dużej bezwładności. Nie zapominajmy o tym, że budowa i waga koła ma spory wpływ na moc, moment obrotowy i kulturę pracy silnika. Co ciekawe, także dwusuwowy silnik posiada koło zamachowe. Ma ono za zadanie oddawać nagromadzoną energię. Lekkie koła zazwyczaj utrudniają jazdę i nie trzymają dobrze wolnych obrotów.
Koło zamachowe – rozmiar
Okazuje się, że rozmiar jest związany z rozmiarem tradycyjnej tarczy sprzęgłowej. Średnica wpływa na to, jakie parametry momentu obrotowego i mocy koło jest w stanie przenieść w bezpieczny sposób. Najczęściej w seryjnych autach dobiera się średnicę od 180 mm do 280 mm. W ciężarowych pojazdach średnica wynosi nawet do 500 mm. Pod większą tarczą koło będzie ważyć więcej. Popularne średnice (220-240 mm) sprawiają, że koło waży od 8 do 15 kg.
Wymiana koła zamachowego i jego cena
Warto zauważyć, że sztywne koło zamachowe rzadko ulega awariom. To inne elementy mogą wpływać na usterki, np. rozrusznik może zniszczyć zęby koła zamachowego. Podczas wymiany sprzęgła warto skorzystać też z wymiany koła zamachowego, która nie jest skomplikowana. Pewnym problemem może być zdobycie części, które występują także jako zamienniki. Niezwykle ważne jest to, aby podczas wymiany sprzęgła dokonać kontroli stanu koła zamachowego.
Sztywne koła zamachowe nie są drogie. Ich cena oscyluje w granicach 200-800 zł. To dosyć łatwy w produkcji element, którego niestety często nie da się dokupić jako nowy. Montaż elementu używanego jest dozwolony jedynie w przypadku sztywnego koła. Dwumasowy model zawsze powinien być nowy, aby nie ryzykować usterkami w przyszłości.
Cechy koła dwumasowego
Kolejnym znanym rodzajem koła zamachowego jest koło dwumasowe, które stanowi bardziej złożony element. Posiada dwie części, dzięki czemu jego użytkowanie stało się bezpieczne dla skrzyni biegów i silnika. Koło zamachowe w tym przypadku tłumi drgania, jakie pochodzą z silnika, a tarcza sprzęgła przenosi moc. Mamy tutaj do czynienia z dwoma masami, które mogą wirować niezależnie od siebie (w pewnych ograniczeniach). Komfort jazdy jest znacznie większy, przy czym dochodzi też do oddzielenia skrzyni i reszty karoserii od drgań pochodzących z silnika.
Silnik podczas jazdy generuje wibracje. Kierowcy mają spory wpływ na to, jak długo wytrzymają podzespoły – agresywna jazda nie jest wskazana, tak samo jak jazda na zbyt niskich obrotach. Zdrowy rozsądek podczas jazdy autem pozwoli nam zachować jego sprawność przez długi czas.