Objawy kończącego się sprzęgła

objawy kończącego się sprzęgła

Jak sprawdzić czy auto ma zużyte sprzęgło? Jakie są objawy kończącego się sprzęgła? Zużycie sprzęgła w aucie stanowi jedną z głównych oraz niebezpiecznych usterek jakie pojawiają się podczas korzystania z pojazdu. Pierwsze objawy zużytego sprzęgła często co bagatelizowane przez kierowców co w późniejszym możne powodować unieruchomienie pojazdu. W momencie całkowitego wyeksploatowania się sprzęgła koniecznym okazuje się wizyta u mechanika. Doświadczony kierowca obserwując pracę pojazdu jest w stanie wychwycić moment w którym sprzęgło zaczyna wymagać wymiany na nowsze. Wymaga to bacznej obserwacji swojego pojazdu, jednak nawet doświadczonym kierowcom może zdarzyć się ominięcie tego momentu. W takich przypadkach zużycie sprzęgła stwierdza mechanik dopiero podczas demontażu części.

Objawy kończącego się sprzęgła

Niektóre standardowe objawy zużycia sprzęgła może zauważyć każdy kto choć trochę zna się na pracy swojego auta. Do najczęstszych objawów świadczącym o zużyciu sprzęgła zaliczyć należy jego ślizganie się, tzw. „wysokie branie sprzęgła”, szarpanie auta podczas ruszania, uniemożliwienie zmiany biegów podczas jazdy, brak możliwości włączenia biegu pierwszego oraz wstecznego na biegu jałowym  a także drżenie lewarka zmiany biegów

Kiedy ma miejsce ślizganie sprzęgła i jakie są jego objawy?

Ślizganie sprzęgła ma miejsce gdy prędkość samochodu nie rośnie lub rośnie nieznacznie mimo dodawania gazu i wzrostu obrotów wału korbowego. Zużycie tarczy sprzęgła czy koła zamachowego powoduje że nie jest ono w stanie wytworzyć siły tarcia wystarczającej do napędzenia pojazdu. Lekceważenie ślizgania się sprzęgła może doprowadzić do jego przegrzania. Ślizgające się sprzęgło wpływa na odkształcenie koła dwumasowego które w przypadku uszkodzenia trzeba wymienić na nowe. Rozwiązaniem kompleksowym w tym przypadku jest wymiana zarówno zużytego sprzęgła oraz koła dwumasowego.

Jeśli podczas korzystania z nowego sprzęgła obroty dalej rosną a pojazd nie zwiększa swojej prędkości warto rozważyć:

  • awarię układu wysprzęglania,
  • niepoprawnie zamontowane sprzęgło samonastawne (takie sprzęgło posiada docisk samoregulujący, podczas nieumiejętnego montażu lub montażu nieodpowiednimi narzędziami będzie powodowało ślizganie się sprzęgła, nieodpowiednio zamontowane prowadzi do wymiany sprzęgła na nowe),
  • zużycie koła zamachowego,
  • nieodpowiednio dobrane sprzęgło (do każdego auta dedykowany jest konkretny typ sprzęgła wg numeru VIN).

„Wysokie branie” sprzęgła

Samo zjawisko wysokiego brania sprzęgła jest naturalne podczas użytkowania auta. Jeśli kierowca zauważy niepokojące objawy takie jak zmniejszenie zakresu pracy sprzęgła w krótkim odstępie czasu warto udać się po odpowiednią diagnozę. Może to znaczyć tzw. „wysokie branie” sprzęgła który charakteryzuje się koniecznością szybkiego i wysokiego opuszczania sprzęgła w celu wprawienia w auta w ruch podczas pracy silnika.

Problem włączenia biegu podczas pracy silnika

Jeśli podczas pracy na jałowych obrotach nie da się włączyć pierwszego oraz wstecznego biegu może to świadczyć o zużyciu się sprzęgła. To, że zmiana biegów jest możliwa przy zgaszonym silniku nie świadczy o prawidłowym działaniu sprzęgła. Taka zmiana jest możliwa poprzez wyłączenie pracy wału korbowego.

Po jakim czasie użytkowania samochodu następuje zużycie sprzęga? Jak przedłużyć okres jego użytkowania?

Zużycie sprzęgła jest kwestią indywidualną i zalety od rodzaju i typu auta, zastosowanych części oraz stylu jazdy kierowcy. Trudno jest określić jaką liczbę kilometrów można pokonać bez zużycia czy uszkodzenia sprzęgła. Okres użytkowania sprzęgła można próbować wydłużyć stosując odpowiedni styl i technikę jazdy. Agresywna jazda, gwałtowne zmiany biegów, przeciąganie biegów oraz jazda na wysokich obrotach silnika nie wpływają pozytywnie na żywotność żadnego sprzęgła. Taka jazda mocno eksploatuje nie tylko sprzęgło ale i układ napędowy. Popularny chip tuning (czyli podniesienie parametrów silnika skutkującego zwiększeniem mocy pojazdu) obciąża układ napędowy samochodu i wpływa na szybsze zużycie wszystkich jego elementów. Na przedłużenie żywotności sprzęgła ma także wpływ dbanie o ogólny stan silnika oraz pozostałych podzespołów.

objawy kończącego się sprzęła

Koszt wymiany sprzęgła

Jeśli dojdzie do sytuacji w której konieczne okaże się wymienienie sprzęgła warto znać składowe mające wpływ na całkowity koszt usługi. Należą do nich: cena nowych części oraz cena usługi. W związku z tym, że wymiana sprzęgła oraz podzespołów wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia oraz odpowiednich narzędzi, warto wybrać mechanika który wykona pracę poprawnie, bez konieczności jej powtarzania.