DSG, czyli dwa sprzęgła w jednym

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów wymyślone zostały po to, by zmniejszyć czas zmiany przełożenia, a tym samym podnieść możliwości samochodów sportowych biorących udział w wyścigach, w których liczy się każda sekunda, a nawet jej ułamek. Nieprzypadkowo firma Porsche w latach 80. ubiegłego wieku zastosowała taką konstrukcję po raz pierwszy w swoim sportowym modelu 962. Prawie dwie dekady zajęło, zanim takie rozwiązanie trafiło do samochodów cywilnych. Pierwszym regularnie spotykanym na drogach modelem, w którym go użyto, był w 2003 roku Volkswagen Golf R32.

Jak działa sprzęgło DSG?

DSG to skrót od angielskiego „Direct-Shift Gearbox”, co można przetłumaczyć jako skrzynię bezpośredniej zmiany biegów. To zaawansowana technologicznie konstrukcja, w której zmiana biegów jest co do zasady sterowana elektronicznie, bez udziału kierowcy, choć takie skrzynie mogą również działać przy zachowaniu możliwości dokonywania zmian ręcznie.

Sprzęgło do biegów parzystych i nieparzystych

Wykorzystywane są tu tak naprawdę dwa oddzielne sprzęgła, tyle że pracujące jako jedno urządzenie. Jedno z nich odpowiada tylko za biegi parzyste, a drugie za nieparzyste. W związku z tym faktem, w momencie konieczności zmiany przełożenia, następuje przeniesienie napędu z jednego sprzęgła na drugie. Gdy samochód jedzie na biegu nieparzystym, to w drugim koszu sprzęgła kolejny bieg parzysty jest już wstępnie wybrany i gotowy do użycia. Dzięki temu rozwiązaniu zmiana biegu odbywa się znacznie szybciej i płynniej niż przy manualnej skrzyni.

Sprzęgło DSG – plusy i minusy

Pojawienie się na rynku samochodów ze skrzyniami DSG uznane zostało za przełom w historii układów przeniesienia napędów, bo przyniosło wiele ułatwień i korzyści dla kierowców. Ale z drugiej strony tak zaawansowaną technologicznie konstrukcję jest też bardzo łatwo uszkodzić.

Zalety sprzęgła i skrzyni DSG

Jakie korzyści przynosi użycie w samochodzie skrzyni DSG? Nie tylko sam proces zmiany biegów odbywa się szybciej i płynniej, ale także nie dochodzi do spadku momentu obrotowego, jak w przypadku tradycyjnych automatycznych skrzyń. Dodatkowo taka konstrukcja znacząco poprawia ekonomię spalania paliwa, a co za tym idzie, zmniejsza emisję spalin. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów dobrze więc dopasowały się do kierunku rozwoju motoryzacji, w wyniku którego na rynku pojawiają się samochody z coraz większą mocą silnika.

Kup sprzęgło do skrzyni DSG na sprzeglo.com.pl

Awarie układu sterującego DSG

Nie jest jednak tak, że skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem są pozbawione wad. Często spotykanym problemem są awarie elektronicznego układu sterującego. To bardzo skomplikowany i czuły mechanizm odpowiadający za zmiany biegów na podstawie informacji odczytywanych z wielu czujników, a do tego posiadający osobny układ hydrauliczny pozwalający na dokonywanie tych zmian. W przypadku awarii sprzęgła DSG jego wymiana należy do zadań trudnych i wymaga dużej profesjonalnej wiedzy mechanika.

Jak wymieniać sprzęgło DSG?

Warto pamiętać o tym, by wymieniając uszkodzone sprzęgło DSG dokonać również sprawdzenia stanu, w jakim znajduje się koło dwumasowe. Może się wtedy okazać, że i dwumasa wymaga wymiany. A w takim przypadku zawsze lepiej zrobić to od razu niż czekać na kolejną usterkę. Każdy mechanik pracujący przy skrzyni dwusprzęgłowej powinien pamiętać o użyciu rękawiczek, by nie dotykać mechanizmu rękami, ponieważ może to doprowadzić do elektrostatycznego uszkodzenia całego układu. A już po wymianie sprzęgła DSG zawsze konieczne jest sprawdzenie go odpowiednim sprzętem diagnostycznym i odpowiednie zaadaptowanie do skrzyni biegów, by ta właściwie działała.