Zestaw sprzęgła do VW Golf 3

Jeśli czujemy, że nasze sprzęgło ślizga się, będzie to sygnał że czeka nas wydatek. Jeśli jednak mądrze zainwestujemy pieniądze, to nowy kompletny zestaw elementów sprzęgła kupimy w bardzo okazyjnej cenie. Dziś sprawdzimy jak wyglądają wydatki na sprzęgło do samochodu VW Golf 3, jednego z ciągle bardzo popularnych aut niemieckiego koncernu Volkswagen.

Kompletny zestaw, czy tylko tarcza?

Aby zaoszczędzić, kierowcy często decydują się na wymianę samej tarczy sprzęgłowej, zamiast kompletu elementów. Czy takie działanie ma szansę się sprawdzić? Otóż wszystko zależy od tego jak długo jeszcze zamierzamy jeździć danym autem. Jeśli wymiana ma być tylko „na przetrwanie”, zanim pojazd sprzedamy bądź zezłomujemy, to możemy zastanowić się nad samą tarczą, zamiast płacić za całe sprzęgło. Golf 3 nie jest już najnowszym modelem, nie jest więc niczym dziwnym, że kierowcy – zwłaszcza młodzi, dla których często jest to pierwsze auto – próbują zaoszczędzić. Jednak podstawowym warunkiem jest płynna praca sprzęgła, brak szarpania i tym podobnych objawów, ponieważ te mogą wskazywać na zużycie również innych elementów.

W warsztacie, czy samodzielnie?

Aby jeszcze bardziej obniżyć koszty, możemy spróbować wykonać wymianę sprzęgła samodzielnie, wtedy odpadną nam koszty robocizny. Ta zwykle wynosi około 400 do 500 złotych, zależnie od warsztatu do którego się zgłosimy. Tymczasem w starszych samochodach wcale nie jest tak trudno wymienić sprzęgło. Golf 3 jest jednym z aut, które nie sprawiają nam tutaj wielu niepotrzebnych komplikacji. Pewne problemy może sprawić konieczność zdjęcia wydechu, ale nie w każdej wersji silnikowej jesteśmy zmuszeni to robić. Do pracy dobrze zabrać się w dwie osoby, ponieważ łatwiej będzie wymontować skrzynię, która nieco waży. Po jej zdemontowaniu możemy na spokojnie ocenić sobie stan wszystkich elementów i zdecydować które z nich wymagają wymiany, a dopiero później zamówić potrzebne części.

Sposób na tanie części

Ostatnią sprawą jest zdobycie potrzebnych nam elementów, lub całego kompletu do wymiany sprzęgła: tarczy, docisku, łożyska oporowego z wysprzęglikiem, a także koła dwumasowego jeśli posiadamy silnik 1.9 TDI. Nie zawsze zdawanie się na sprowadzenie części przez warsztat jest najlepszym wyjściem z sytuacji, ponieważ mechaników nie interesuje czy zapłacimy za to kilkaset złotych mniej czy więcej, oni mają tylko zdobyć nowe elementy i zamontować je do auta. Jeśli zakupy robimy sami, możemy o wiele taniej zdobyć kompletne sprzęgło. Golf 3 nie należy do modeli, które posiadają bardzo drogie podzespoły sprzęgłowe, poza kołem dwumasowym do silnika 1.9 TDI, ale to możemy zamienić na jednomasowe w czasie wymiany. Spróbujmy popytać w hurtowniach motoryzacyjnych, a także poszukać w internecie. Pamiętajmy tylko by brać części uznanych producentów, takich jak SACHS bądź LUK. Nie dajmy się skusić na tanie zamienniki za półdarmo, chyba że chcemy wykonywać wymianę sprzęgła dwa razy.

Podsumowując, posiadacze Volkswagena Golfa 3 są w dość dobrej sytuacji jeśli chodzi o kwestię wymiany sprzęgła. Nie musimy więc bardzo się obawiać, jeśli zauważymy ze nasza tarcza zaczęła się już ślizgać. Pamiętajmy tylko by nie jeździć tak zbyt długo, bo możemy zabić inne elementy, które czasami można jeszcze ponownie wykorzystać i zaoszczędzić.