Wszystko co warto wiedzieć o dwumasowym kole zamachowym

Dwumasowe koła zamachowe odgrywają bardzo ważną rolę w pojazdach samochodowych. Takie rozwiązanie zastosowano pierwszy raz dokładnie w 1985 r. Prawdziwą popularność zyskały kilkanaście lat później. Jakie funkcje pełni dwumasowe koło zamachowe? W jaki sposób działa? Jak rozpoznać awarie dwumasowego koła zamachowego? Dlaczego dochodzi do takich uszkodzeń? Ile będzie kosztować nas naprawa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.

Funkcja dwumasowego koła zamachowego

Silnik, który pracuje, wywołuje pewne drgania w układzie napędowym. Poprzez przeniesienie drgań na skrzynię biegów, powoduje jej zużywanie się. Oprócz tego, że drgania są źródłem hałasu, to dodatkowo zużycie poszczególnych elementów znacznie skraca żywotność skrzyni. Pomocne okazuje się dwumasowe koło zamachowe, które dzięki sprężynom i tłumikom w skuteczny sposób pochłania drgania skrętne, które generowane są przez silnik. W konsekwencji zarówno skrzynia biegów, jak i elementy przeniesienia napędu są chronione przed ewentualnymi awariami. W znaczny sposób przedłuża to okres eksploatacji, ułatwia zmianę biegów, a także gwarantuje lepsze warunki jazdy

Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

Silnik napędza koło masy pierwotnej. Zadaniem tarczy zbierakowej jest odpowiednie przekazanie momentu obrotowego na skrzynię biegów. Wszystko dzieje się z pomocą koła masy wtórnej. Odpowiednio łączy się z tarczą sprzęgła. Cały układ w skuteczny sposób neutralizuje drgania silnika, a także jego wibracje.

Jakie są objawy awarii dwumasowego koła zamachowego?

Nie da się jednoznacznie określić, jaką wytrzymałość ma dwumasowe koło zamachowe. Dużo w tym przypadku zależy od modelu pojazdu, bowiem w niektórych samochodach wymiana będzie konieczna w przypadku 50 tys. km, a w innych element wytrzymuje 250 tys. km przebiegu.

Najczęstsze objawy awarii:

  • bicie na pedale sprzęgła
  • problemy związane ze zmianą biegów
  • wibracje w przypadku przyspieszania
  • stuki po zmianie biegu
  • wibracje na biegu neutralnym
  • nierównomierna praca silnika
  • drżenia gałki zmiany biegów (niskie prędkości)
  • stuki przy uruchamianiu lub wyłączaniu silnika

Dlaczego dwumasowe koło zamachowe ulega uszkodzeniu?

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną awarii dwumasowego koła zamachowego jest agresywne ruszanie z miejsca, a także dynamiczne przyspieszanie, kiedy licznik wskazuje niską ilość obrotów. W sposób szczególny należy pamiętać o tym, że posiadając dwumasowe koło zamachowe musimy unikać „sportowej” jazdy, która polega na gwałtownym przyspieszaniu i hamowaniu. Powinniśmy to robić w sposób stonowany, dzięki temu wydłużymy żywotność tego komponentu. Jednak „ekojazda” w tym przypadku również nie jest korzystna. Warto unikać jazdy na półsprzęgle, np przykad w ruchu miejskim. Innymi przyczynami uszkodzenia DKZ jest niesprawny rozrusznik silnika, zużycie tarczy sprzęgła, chiptuning silnika, a także uszkodzony układ wtryskowy w Dieslach.
Dowiedz się więcej o kole dwumasowym czytając artykuł – https://autokult.pl/38209,kolo-dwumasowe

Czy wymiana dwumasowego koła zamachowego jest kosztowna?

Niestety podczas wymiany dwumasowego koła zamachowego zaleca się również wymianę całego sprzęgła. Cena DKZ w dużym stopniu zależy od modelu auta, a także wersji silnika. Jeśli mamy do czynienia z autami kompaktowymi- 2 tys. zł to właściwie najniższa cena w przypadku oryginalnych komponentów. Jeśli pokusimy się od zamienniki, wówczas w najlepszym przypadku wyniesie nas to około 1 tys. zł. Cena tego podzespołu w autach klasy średniej i wyższej może oscylować nawet w granicach 4 tys. zł. W każdym przypadku można znaleźć zamienniki, jednak musimy w sposób szczególny zadbać o ich dobrą jakość. Na rynku bowiem znajdziemy wiele podróbek, które z pewnością nie spełnią swoich zadań.