Sprzęgło Sztywne

Sprzęgło Sztywne

Czym jest sprzęgło sztywne? O sprzęgle mówi się, że jest sztywne, gdy tarcza i docisk sprzęgła współpracuje z jednomasowym kołem zamachowym, które nazywane jest sztywnym. To rozwiązanie, które znane jest głównie ze starszych samochodów, gdzie nie pełniło ono funkcji  tłumika drgań. W nowszych samochodach występują jednak dwa warianty koła zamachowego: dwumasowe i jednomasowe.

Sprzęgło sztywne w samochodzie

Koła zamachowe i współpracujące z nimi sprzęgła różnią się miejscem, w którym znajduje się tłumik drgań, który pozwala na płynne ruszanie z miejsca, zmianę biegów oraz redukcję drgań, które przenoszą się z silnika na nadwozie.

Klasycznie tłumiki te znajdowały się na tarczy sprzęgła i to ten element spełniał tę rolę. Spełnia wtedy także takie zadania jak:

  • wyrównuje pracę silnika
  • chwilowo gromadzi energię mechaniczną
  • współpracuje z rozrusznikiem przy odpalaniu samochodu

To rozwiązanie przez wiele lat wystarczyło, ale wraz ze wzrostem mocy i sprawności nowych jednostek napędowych oraz spadkiem pojemności skokowej nowszych silników, potrzebna była stworzenia nowego rozwiązania.

Rozwiązaniem były koła dwumasowe, które wprowadzono do użytku w latach 80. XX wieku. Ten element jest jednak znacznej bardziej skomplikowany od koła sztywnego, ale także bardziej podatny na uszkodzenia.

Dodatkowo koło zamachowe otrzymało wtedy nowe funkcje:

  • redukcje drgań
  • ochronę skrzyni biegów i wałów korbowych
  • przenoszenie mocy

Niestety niska wytrzymałość kół dwumasowych, zwłaszcza w warunkach miejskich, skłoniła producentów sprzęgieł do poszukiwania innych rozwiązań. Powstały wtedy zestawy modyfikujące, które pozwoliły zastąpić koła dwumasowe kołem sztywnym.

Co zamiast dwumasy? Koło sztywne

Rozwiązanie to powstało w zestawach firmy Valeo, które przygotowano dla taksówek jednej z hiszpańskich firm. Chciała ona bowiem ograniczyć koszty wymiany kół dwumasowych. Valeo dostarczyło wtedy zestawy “Kit 4P”, które były opracowane od podstaw, by spełniać swoje zadania. Zestaw taki na koło jednomasowe zawiera koło sztywne, tarczę, specjalny docisk sprzęgła, śruby montażowe i łożysko oporowe.

Sprzęgło sztywne

Wymiana koła dwumasowego, które jest zużyte, wraz ze sprzęgłem na zestaw z kołem sztywnym jest niezwykle prosta. Procedura ta nie różni się prawie od wymiany koła dwumasowego na nowe. Z samochodu wyjmujemy  stare koło i zastępujemy odpowiednio dopasowanym kołem sztywnym.

Należy jednak pamiętać, że nie można zamontować starego sprzęgła do nowo założonego koła sztywnego. Sprzęgła są bowiem zupełnie inne.

Czy warto wymienić dwumasę na koło sztywne?

Zestawy modyfikacyjne są dopracowane w takim stopniu, że podczas zwyczajnej eksploatacji samochodu, nie zauważy się dużych zmian w porównaniu z kołem dwumasowym. Należy jednak mieć świadomość, że taka zamiana jest dużą integracją w układ napędowy samochodu, a to musi nieść za sobą konsekwencje. Najczęstszym następstwem takiego zabiegu jest głośniejsza praca silnika, która występować może przy pewnych prędkościach obrotowych. Rozwiązanie to jednak równie często chwalone jest za poprawę reakcji silnika na gaz. Powodem tego jest mniejsza waga koła sztywnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *