Sprzęgło sztywne i sprzęgło dwumasowe – które jest lepsze?

Kierowcy nowych samochodów zapewne zdążyli już zapoznać się z takim terminem jak sprzęgło dwumasowe, bądź też dwumasa. Dzisiaj sprawdzimy jakie są różnice pomiędzy takim typem sprzęgła, a sprzęgłem sztywnym, które było stosowane w starszych pojazdach. Porównamy za i przeciw, a także pokrótce opowiemy o tym, w jaki sposób każde z tych sprzęgieł działa.

Różnice w budowie

Na początek warto przyjrzeć się temu, jak wygląda budowa tych dwóch rodzajów sprzęgieł. Sprzęgło sztywne jest bardzo proste w konstrukcji, posiada koło zamachowe będące stalowym lub żeliwnym dyskiem o wadze kilku kilogramów, a także tarczę, docisk i łożysko oporowe. Tarcza posiada sprężyny tłumiące, które pozwalają na niwelowanie drgań w układzie napędowym, łagodzenie szarpnięć na przykład podczas ruszania czy zmiany biegów i tak dalej. Sprzęgło dwumasowe również posiada tarczę, docisk i łożysko wyciskowe, jednak tutaj tarcza pozbawiona jest mechanizmu tłumiącego. Jego rolę przejęło właśnie koło zamachowe, które posiada dwie niezależne masy wirujące. Pomiędzy nimi znajdują się sprężyny, które spinają obie części w całość. W założeniu ma to o wiele lepiej tłumić drgania i szarpnięcia.

Za i przeciw

W przypadku sprzęgła dwumasowego, problemem jest właśnie koło zamachowe, posiadające dwie niezależne masy wirujące. Otóż między sprężynami tłumiącymi szybko tworzą się luzy, a wtedy całość zaczyna niemiłosiernie drgać i pracować bardzo głośno. Słyszymy to jako głuche stukanie pod maską, a także znacznie zwiększa się przenoszenie drgań na cały samochód. Koła dwumasowe nie żyją długo, rzadko kiedy są w stanie wytrzymać powyżej 200 tysięcy kilometrów. Dodatkowym problemem jest ich wysoka cena. Sprzęgło sztywne ma natomiast koło zamachowe o jednej masie, które jest praktycznie wieczne. Jeżeli nie wystąpiły jakieś ekstremalne okoliczności, jak zużycie tarczy sprzęgłowej aż do nitów i w ten sposób zniszczenie powierzchni koła, to jego wymiany się po prostu nie przeprowadza. Mamy więc ogromną oszczędność finansową.

Dwumasa to większy komfort?

Czy jest jednak jakiś niezbity argument, który sprzęgła dwumasowe mają nad sztywnymi? Otóż można tutaj przytoczyć komfort jazdy. Chodzi o to, że zarówno przy zmianach biegów jak i ruszaniu, nie musimy idealnie operować sprzęgłem, a samochód i tak nie będzie szarpał. Możemy też zejść do o wiele niższych obrotów silnika, nie czując rosnących drgań w układzie napędowym. Sprzęgło sztywne wymaga jednak większego skupienia się na prowadzeniu samochodu, inaczej jazda będzie przypominała skakanie kangura. Niemniej te różnice nie są aż tak zatrważające i dobry kierowca będzie potrafił jeździć ze sprzęgłem jednomasowym nawet płynniej, niż niedoświadczona osoba w aucie z kołem dwumasowym. Natomiast kwestia kosztów chyba ostatecznie zamyka sprawę.

Jeśli chcemy pozbyć się z naszego samochodu sprzęgła dwumasowego, to w przypadku sporej części modeli możemy to zrobić. Wystarczy zakupić specjalny zestaw, który będzie zawierał wszystkie elementy, łącznie ze sztywnym kołem zamachowym. Takie zestawy możemy bez problemu dostać w internetowych sklepach, takich jak sprzegla24.pl. Dodatkowo dostaniemy 10% rabatu na montaż całego kompletu w części warsztatów samochodowych. Wymieniając dwumasę również warto kupić ją w sieci, w ten sposób możemy zaoszczędzić – w skrajnych przypadkach – nawet do 1000 złotych.