Skrzynia DSG

W świecie motoryzacyjnym już od ładnych paru lat panuje zachwyt nad zaletami skrzyń DSG.  Warto pamiętać, iż te zautomatyzowane przekładnie z dwoma sprzęgłami mają także szereg wad.

Teoretycznie skrzynia biegów DSG (ang. Direct Shift Gearbox) cechuje się samymi zaletami – nie powoduje większego zużycia paliwa w przeciwieństwie do klasycznych przekładni hydrokinetycznych a także działa znacznie szybciej od większości z nich. Zmiana biegu na wyższy może trwać w takiej skrzyni zaledwie kilka milisekund.

Automatyczna skrzynia DSG – wady i zalety

Warto pamiętać, iż przekładnie DSG mają także wady. W trakcie codziennej jazdy są one tak naprawdę niezauważalne – np. nie do końca płynne ruszanie z miejsca czy odczuwalna zmiana z 2 na 1 bieg gdy samochód jedzie z małą prędkością.

W przeciwieństwie do długowiecznych starych przekładni hydrokinetycznych stosowanych w Mercedesach skrzynia DSG szybko zaczyna się psuć, sześciobiegowe przekładnie zaopatrzone w sprzęgło mokre DSG potrafią wytrzymać bez awarii około 200 tysięcy kilometrów, przekładnie z suchymi sprzęgłami jedynie 150 tysięcy kilometrów.

Najlepszym rozwiązaniem pozwalającym na przedłużenie żywotności sześciobiegowej skrzyni wyposażonej w sprzęgło mokre DSG są regularne wymiany oleju, zazwyczaj zaleca się wykonanie takiej operacji co około 60 tysięcy kilometrów. Skrzynia posiadająca sprzęgło mokre DSG nie jest tania w eksploatacji – wymiana oleju w serwisie kosztuje około 800-1000 złotych.

Jedną z najpoważniejszych usterek dotykających skrzynie biegów DSG jest awaria mechatroniki, odpowiadającej za sterowanie pracą sprzęgieł. Objawem który może świadczyć o tej usterce jest odczuwanie szarpania przy zmianie biegów. Sama część kosztuje w granicach 6-8 tysięcy złotych, do tego dochodzi drogi koszt robocizny wymiany elementu wahający się w granicach od 1 do 2 tysięcy złotych. Same sprzęgła skrzyni DSG mogą ulec z czasem zużyciu, o czym mogą świadczyć szarpanie, niepokojące stukanie oraz zwolniona zmiana biegów. Koszt sprzęgieł również nie jest najmniejszy i wynosi około 3-6 tysięcy złotych.

Jedną z tańszych usterek jest zużyte dwumasowe koło zamachowe, ponieważ koszt nowej części to „jedynie” 2-3 tysiące złotych. O wyeksploatowanym dwumasowym kole zamachowym świadczyć może stukanie przy przełączaniu wybieraka z pozycji P na D lub N. Awarii mogą ulec także same łożyska skrzyni biegów.

Jak widać skrzynia biegów DSG może przysporzyć swojemu właścicielowi wielu zmartwień i ogromnych kosztów, dlatego warto podejść z dystansem do powszechnych zachwytów na jej temat.