Funkcje sprzęgła samochodowego

Sprzęgło jest jednym z głównych elementów układu przenoszenia napędu. Umieszczony pomiędzy wałem napędowym, a przekładnią zmiany biegów mechanizm ma za zadanie przekazywanie momentu obrotowego wału napędowego do dalszych elementów układu napędowego. Odmienne konstrukcje skrzyni biegów oraz jednostek napędowych wymuszają zastosowanie różnorodnych konfiguracji sprzęgieł. Bez względu na to, czy pojazd wyposażono w jednotarczowe sprzęgło cierne, czy też elektromagnetyczne sprzęgło proszkowe, zadania wykonywane przez zestaw sprzęgła są zupełnie takie same.

Sprzęgła samochodowe spełniają następujące funkcje:

  • przenoszenie momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów,

Zestaw sprzęgła umożliwia bezpośrednie przekazywanie energii ruchu obrotowego wału napędowego do dalszych elementów napędu. Dzięki niemu możliwy jest obrót kół pojazdu na skutek ruchu tłoków w silniku.

  • umożliwienie płynnej zmiany biegów,

Użycie pedału sprzęgła umożliwia odłączenie układu zmiany biegów od wału napędowego. Kiedy skrzynia biegów zostanie odłączona od mechanizmu napędowego, możliwa jest zmiana ustawienia przekładni. Dzięki konstrukcji zestawu sprzęgła, zmiana biegów odbywa się płynnie i bez szarpnięć.

  • umożliwienie płynnego ruszania z miejsca, a także zatrzymywania pojazdu,

Praca wału korbowego silnika powoduje wprawienie kół pojazdu w ruch. Dzięki użyciu sprzęgła możliwe jest dynamiczne odłączanie napędu, ruch kół odbywa się niezależnie, a ruszaniu z miejsca i zatrzymywaniu nie towarzyszą nieprzewidziane szarpnięcia.

  • ochrona układu napędowego przez przeciążeniami,

Praca w górnym zakresie obrotów silnika stanowi duże obciążenie dla układu napędowego. Nagła zmiana prędkości obrotowej wału napędowego może spowodować przekroczenie maksymalnej wartości momentu obrotowego. Na skutek przekroczenia wartości maksymalnej może wystąpić poślizg elementów sprzęgła, który zabezpiecza układ napędowy przez przeciążeniem.

  • minimalizacja drgań układu napędowego.

Zestaw sprzęgła zapobiega przenoszeniu drgań układu napędowego do pozostałych elementów konstrukcyjnych samochodu. Dzięki niemu wstrząsy są zniwelowane, a jazda samochodem jest komfortowa.