Koło dwumasowe w dieslu i benzynie

W obecnych czasach, dwudziestego pierwszego wieku, na rynku ukazują się coraz to nowsze modele samochodów osobowych. Nowoczesne samochody osobowe, posiadają mocne silniki, które wymagają często dodatkowych części, które umożliwiają płynną jazdę, bez ,,szarpnięć”. Z tego wyżej wymienionego względu, koło dwumasowe coraz częściej pojawia się w pojazdach.

Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch mas, z wtórej oraz pierwotnej. Trzeba wiedzieć, iż masa pierwotna jest dużo większym i cięższym elementem, niż masa wtórna. Łączy się ona bezpośrednio z wałem napędowym. Na wale napędowym, osadza się również wieniec koła zębatego. Masa pierwotna jest elementem, w którym umieszczone są sprężyny. W masie pierwotnej mogą się znaleźć dwie sprężyny albo i więcej. Ich rolą jest tłumienie drgań skrętnych. Z kolei, masa wtórna montowana jest bezpośrednio do wału głównego od skrzyni biegów.

Koło dwumasowe – standard w nowoczesnych silnikach

Koło dwumasowe znajduje się praktycznie już w każdym nowoczesnym samochodzie osobowym. Montuje się je zarówno przy silnikach dieslowych jak i również benzynowych. W obu przypadkach, koło dwumasowe ,,zdaje egzamin”. Jazda dzięki niemu jest dużo przyjemniejsza dla wszystkich członków podróży, dla kierowcy i pasażerów. Generalnie, jego rola w pojeździe jest następująca:

  • daje ono duży komfort podczas ruszania i zmiany biegów,
  • niweluje wszelkie ,,szarpnięcia”,
  • tłumi drgania skrętne,
  • wpływa na dłuższą żywotność niektórych części.

Koło dwumasowe jest to część, która bardzo dobrze wpływa na skrzynię biegów oraz synchronizatory. Ta ważna część, jaką jest koło dwumasowe wydłuża żywot niektórych elementów przekładni. Chroni ono układ przeniesienia napędu, bezpośrednio przed wpływem wysokiego momentu obrotowego. Co jest również ważne, koło dwumasowe pozwala zaoszczędzić paliwo. W ciągu trzydziestu dni, oszczędność paliwa wynosi aż 5 %. Zaleca się jazdę spokojną i umiarkowaną, po to aby wydłużyć żywotność koła dwumasowego oraz innych części znajdujących się w pojeździe.