Samochód z automatyczną skrzynią biegów a koło dwumasowe

Zalety automatycznej i zautomatyzowanej skrzyni biegów

Pojawiające się na rynku nowe modele samochodów z większą częstotliwością są wyposażone w automatyczną albo zautomatyzowaną skrzynię biegów. Takie rozwiązanie było niegdyś bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych, obecnie coraz częściej jest wybierane, w przeciwieństwie do manualnej, na świecie. Cieszące się niesłabnącą popularnością, są przedmiotem stałego unowocześniania technicznego. Są elementem konstrukcji nawet najszybszych samochodów na świecie. Żaden człowiek, nawet najlepszy zawodowy kierowca, który startuje w licznych wyścigach samochodowych, nie jest w stanie dorównać im prędkości zmiany biegów. Automatyczne lub zautomatyzowane skrzynie biegów, posiadają swój wewnętrzny podział. Wyposażenie auta w tradycyjną, hydrauliczną, automatyczną skrzynię biegów, powoduje, że nie posiada w swojej konstrukcji sprzęgła ciernego. To sprzęgło hydrokinetyczne, jest odpowiedzialne za uzyskiwaną płynność jazdy i zmianę przełożeń oraz redukcję drgań. Wówczas zastosowanie koła dwumasowego nie jest potrzebne. 

Automatyczna skrzynia biegów a koło dwumasowe

Kierowca pojazdu nie jest w stanie wychwycić różnicy pomiędzy samochodami z skrzynią hydrauliczną automatyczną a autami ze zautomatyzowaną sekwencyjną przekładnią. Obsługa tych dwóch aut jest niemalże identyczna. Uzyskanie informacji o posiadanej skrzyni oraz o posiadanym kole dwumasowym bardzo często można dowiedzieć się wyłącznie od specjalistów.

Automat dwusprzęgłowy, czy posiada koło dwumasowe?

Firma LuK oraz Volkswagen AG, opracowały skrzynie biegów dwusprzęgłowe, które w zaskakującym tempie zyskują uznanie. Takie rozwiązanie wykorzystywane jest obecnie również przez Renault oraz Hyundai.

Wyposażenie ich w sprzęgło cierne, daję możliwość zwiększenia szybkości zmiany biegów oraz lepszej dynamiki jazdy. Przeciętny kierowca w takim aucie ma możliwość doświadczyć sportowych doznań. Wyłączone z konstrukcji auta zostało sprzęgło hydrokinetyczne. Nowe modele aut, zapewniają tzw. efekt strzału. Przy pomocy turbodoładowania, kierowca jest wbijany w fotel. Niestety, nadużywanie takiej możliwości, może doprowadzić do awarii układu napędowego. Zmniejszenie prawdopodobieństwa tej usterki jest możliwe dzięki zastosowaniu dwumasowego kola zamachowego w autach z przekładnią dwusprzęgłową.

Koło dwumasowe, warto wymienić wraz ze sprzęgłem?

Podczas przeprowadzonych prac wymiany sprzęgła w aucie z automatem DSG, warto dopytać mechanika o stan techniczny koła dwumasowego. Jego wymiana nie jest konieczna przy remoncie sprzęgła, jednak uzyskanie informacji o jego wyglądzie pozwoli na ocenę długości jego użytkowania. Jego usterka w najbliższym czasie będzie kosztowała znacznie więcej z uwagi na ponowny demontaż skrzyni biegów, a sam koszt zakupu koła dwumasowego do automatycznej skrzyni biegów jest zbliżona do manualnej.

Wymiana sprzęgła dwumasowego jest często znacznie wyższa z uwagi na konieczność wykorzystania specjalistycznych narzędzi. Musi być przeprowadzona przez specjalistę, ponieważ przeciętny mechanik nie posiada doświadczenia  z zakresu przeprowadzania napraw w nowych samochodach. Zatem przy każdej wymianie sprzęgła warto jednocześnie dokonać wymiany koładwumasowego, żeby uniknąć narażenia na ponowne wydatki. Pozwala to na uzyskanie znacznej oszczędności, spokoju i komfortowej jazdy przez dłuższy czas.

Kolejną trudnością może okazać się znalezienie odpowiednich części do modelu samochodu. Z uwagi na przewagę liczebną aut z manualną skrzynią biegów, na rynku ciężej jest znaleźć poszukiwane elementy do skrzyni biegów zautomatyzowanej albo dwusprzęgłowej. Dobór odpowiedniej części zamiennej jest niezwykle istotny. Minimalne różnice, nawet o dziesiątych części milimetra, mogą niekorzystnie wpływać na pracę skrzyni biegów. Sklep sprzęgła24.pl, posiada w swoim asortymencie rozbudowany wachlarz kół dwumasowych oraz sprzęgieł. Specjaliści z działu obsługi klienta z pewnością okażą się pomocni przy wyborze odpowiedniej części.

Sprawdzenie koła dwumasowego w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów

Uzyskanie informacji o stanie koła dwumasowego w aucie, można dostać jedynie u doświadczonego mechanika. Przy pomocy pomiaru luzów, określeniu stanu koła, oszacowaniu możliwości przegrzewania kola, przekaże rzetelne stany faktyczne. Potwierdzenie awarii koła dwumasowego jest wyłącznie możliwe poprzez wymontowanie skrzyni biegów i sprzęgła. Objawy mogą być spowodowane przez zupełnie inne usterki, niezwiązane z kołem dwumasowym.