Koła dwumasowe – Volkswagen Passat B6

Co to są koła dwumasowe i do czego służą?

Koło dwumasowe składa się z dwóch części (mas):

  • pierwotnej (jest zaopatrzona w zębaty wieniec, który współpracuje z rozrusznikiem i została przymocowana do wału korbowego),
  • wtórnej (jest przymocowana za pomocą łożysk promieniowych oraz osiowych i znajduje się w stronie pierwotnej).

Obie części (masy) połączone są za pomocą tłumika drgań skrętnych.

Koło dwumasowe jest uznawane za skuteczny układ tłumiący i ogranicza niemal wszystkie drgania wytwarzane przez jednostkę napędową. Dzięki temu wydłuża żywotność skrzyni biegów i znacząco polepsza komfort jazdy. Koło dwumasowe skutecznie upłynnia również pracę silnika. Świetnie radzi sobie nawet w przypadku mocnych układów napędowych. Dlatego od kilkunastu lat, prawie wszystkie produkowane silniki diesla (a także część benzynowych) miały montowane koła dwumasowe.

Koła dwumasowe mogą być montowane w dwóch rodzajach sprzęgła – ciągnionym i pchanym.

Niestety są one elementami, które dość szybko podlegają zużyciu. Jest to spowodowane ich dość skomplikowaną budową oraz nieprawidłowym, gwałtownym stylem jazdy i niedbaniem o długą żywotność układu napędowego.

Koło dwumasowe passat b6 – jakie jest jego zastosowanie w tym modelu?

Volkswagen Passat B6, podobnie jak jego poprzednik – wersja Passat B5, zyskał dość sporą popularność. Był on atrakcyjnym wizualnie, bardzo poszukiwanym autem, produkowanym w latach od 2005 do 2010. Spośród wersji silnikowych największym powodzeniem się cieszyły się diesle 1.6, 1.9 oraz 2.0 TDI oraz kilka wersji benzynowych. Dwumasowe koło zamachowe, zamontowane w tym modelu, skutecznie radzi sobie z nagłym wzrostem momentu obrotowego oraz z wszelkimi drganiami wytwarzanymi przez układ napędowy.

Jak rozpoznać usterkę koła dwumasowego?

Usterka koła dwumasowego jest niestety dosyć kosztowna, dlatego warto zadbać o jego długą żywotność. Jeśli awaria jednak nastąpi, można ją rozpoznać po następujących symptomach:

  • stukanie podczas gwałtownego przyciśnięcia pedału gazu,
  • klekotanie podczas użycia biegu neutralnego,
  • szarpanie przy ruszaniu z miejsca,
  • przerywana i nierówna praca silnika.

Jak uniknąć usterek i zużywania kół dwumasowych?

Aby zapobiec zbyt wczesnemu zużyciu kół dwumasowych należy pamiętać o następujących kwestiach:

  • płynne ruszanie z miejsca, z powolnym puszczaniem sprzęgła, tak aby uniknąć niepotrzebnych szarpnięć,
  • unikanie przesadnego wciskania pedału gazu przy niskich obrotach silnika,
  • unikanie schodzenia poniżej 1500 obr./min,
  • unikanie jazdy na niewłaściwym biegu, w celu zaoszczędzenia paliwa.